Is marktonderzoek ook iets voor starters?
Absoluut enerzijds hebt u marktonderzoek nodig ter ondersteuning van uw businessplan. Anderzijds biedt het ook een schat aan informatie voor uw start.
Als starter hebt u heel wat vragen. Marktonderzoek kan een antwoord bieden op:
- Heeft mijn idee wel kans op slagen?
- Hoe kan ik mijn idee uitwerken tot een echt business concept?
- Bestaat mijn idee nog niet en hoe kan ik me profileren tussen de andere spelers op de markt?
- Welke producten/diensten moet ik aanbieden?
- Welke prijs moet ik vragen? Zowel voor het product of de dienst op zich als voor bijkomende service aspecten?
- Tot welk soort klanten moet ik mij richten?
- Waar kan ik klanten vinden? En hoe moet ik hen zoeken?
- Welke publicitaire kanalen moet ik gebruiken?
- Wat is de beste locatie om mij te vestigen?
- Hoe groot is mijn markt? Welke omzet kan ik verwachten?
- ...
We hebben zowel kleine starters begeleid die zich richten tot particulieren (winkels), als mensen die een bedrijf opgezet hebben in een B2B-markt (bv. innovatiestudies).Ā Aangezien een haalbaarheidsonderzoek gedaan wordt bij de potentiĆ«le klanten, krijgt u bovendien onmiddellijk return als het onderzoek positief blijkt doordat er nieuwe klanten uit voortkomen. Zo kan het onderzoek op korte tijd zichzelf terugverdienen.